Leveransvillkor - Lankava Oy

Leveransvillkor

Giltigt från och med 1.11.2022

Allmänt

Lankava Oy (FO-nummer: 0242800-0, VAT-registrerat, Kauppatie 65, 62200 Kauhava, tel. +358 (06) 434 5500, lankava @ lankava.fi) säljer produkter till myndiga privatpersoner samt till företag. Genom att beställa från Lankavas internetbutik accepterar du dessa villkor.


Beställningar

För att genomföra en beställning behöver varor läggas i varukorgen och betalas för på sidan ”Kassa”. Vi ber dig se över din beställning noggrant innan du betalar för den. Kunden ansvarar för att kontaktuppgifterna på beställningen är korrekt angivna. Om leveransen inte kan utföras eller den returneras på grund av felaktiga kontaktuppgifter ansvarar kunden för de kostnader som uppstår vid returnering.

Därutöver behöver du se över befintliga leveransvillkor. Din order blir bindande när du klickar på knappen för att genomföra beställningen på sidan ”Kassa”. Efter detta steg kan beställningen inte ändras. Vill du avbeställa eller ändra din order efter detta steg måste du kontakta Lankavas kundtjänst.

En beställningsbekräftelse skickas till dig med e-post förutsatt att du angett en korrekt e-postadress.


Priser och moms

Alla priser anges inklusive moms. Leveranskostnaden anges i interbutiken på sidan ”Kassa” efter att leveransmetoden har valts. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar.


Betalning och betalsätt

Möjliga betalningsmetoder beror på land och leveranssätt. Välj en betalningsmetod från alternativen som erbjuds i webbutiken.

Paytrail (internetbank, kortbetalning, Paypal, MobilePay)
Via Paytrail kan du betala med de vanligaste betalkorten, internetbankerna och andra allmänna betalsätt (Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-Pankki, Aktia, POP Pankki, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, Visa, MasterCard, American Express, MobilePay, Collector Bank, Paypal, Jousto). Betalningsöverföringstjänsten relaterad till e-betalning implementeras av Paytrail Plc (2122839-7) i samarbete med finska banker och kreditinstitut.
(Betalningsleverantör: Paytrail Plc (2122839-7) samarbetar med finska banker och kreditinstitut som leverantör av betalningsöverföringstjänster och som betalningsleverantör. På ditt kontoutdrag eller faktura anges Paytrail som betalningsmottagare. De skickar sedan betalningen till försäljaren. Paytrail Plc har tillstånd av finansinspektionen att erbjuda finansiella tjänster. Vid frågor angående reklamation ber vi dig kontakta Lankava Oy. Paytrail Plc, FO-nummer: 2122839-7 / Innova 2, Lutakonaukio 7, 40100 Jyväskylä / Telefon: +358 (0) 207 181830 / www.paytrail.com)

Direktbetalning i internetbanken
I Lankavas webbutik kan du betala via de finska internetbankerna. Internetbankernas betaltjänst implementeras av Paytrail Plc (2122839-7) i samarbete med finska banker och kreditinstitut. Se Paytrail.

Kortbetalning
Kortbetalning erbjuds via Paytrail, se Paytrail.

Paypal
Paypals betaltjänst erbjuds via Paytrail, se Paytrail.  

Förskottsbetalning via e-postfaktura (privat- och företagskunder)
Vi skickar fakturan till din e-postadress och när betalningen har kommit in till oss skickar vi din beställning.

Postförskott (privatkunder)
Postens betaltjänst. En tilläggsavgift på 7,50 € tillkommer.

Faktura (företagskunder)
Vi skickar fakturan som e-faktura eller med e-post. För pappersfaktura tillkommer en fakturaavgift på 3,00 €. Om ditt företag kan ta emot e-fakturor ber vi dig förse oss med nödvändiga uppgifter.

Leverans

Leveransmetoder, Finland

Leveranskostnaden för din beställning anges på sidan där du väljer leverans- och betalningsmetod. Du kan följa din leverans med hjälp av ditt försändelse-ID. Vid försändelser till företagskunder använder vi oss av Kiitolinja i tillägg till Posten. Företagskundernas leveranssätt bestäms av beställningens storlek och leveransadress, såväl som av överenskommet leveranssätt. Vid leverans av mattrasor i bal tillkommer en pallavgift.


Leveransmetoder inom Finland för privatkunder

  • Hämta i Postens paketautomat. Ett sms med en kod skickas när paketet har kommit. Använd koden för att hämta ut paketet.
  • Hämta från Postens utlämningsställe. Posten skickar ett sms när paketet har kommit och kan hämtas från Postens serviceställe.
  • Hempaket är en flexibel tjänst där Posten kommer överens med dig om lämplig leveranstid och paketet levereras sedan hem till dig. Leverans kan i dessa fall ske även på kvällstid.
  • Hämta i butiken. Du kan även hämta din beställning i vår butik i Kauhava. Välj i sådana fall leveransalternativet hämtning. Ange sedan datum då du vill hämta dina produkter i rutan för tilläggsinformation. Varorna kan hämtas under butikens öppettider.


Leverans, utrikes

Vid utrikesförsändelser används Postens leveransmetoder (Express Business Day, Parcel Connect, Priority och EMS) samt Postnord/DPD/MyPack Collect. Leveransmetoden är landsspecifik. Tillgängliga leveransmetoder samt kostnader anges i webbutiken innan beställningen bekräftas. Leveranstiden beror på destination och leveransmetod.


Leveranstid, Finland

I regel levereras varorna inom 1-3 arbetsdagar beroende på leveranssätt, orderstorlek och säsong. Vi ansvarar inte för förseningar på grund av oväntade eller oförutsägbara händelser (force majeure) eller indirekta skador orsakade av förseningar. Skulle en order av någon anledning inte levereras kommer vi överens med dig om en särskild leveranstid, alternativt kan din beställning annulleras i sin helhet eller delvis. Specialtillverkade produkter (som varpflätor) och specialbeställda produkter har avvikande leveranstid, vilken anges i produktinformationen.


Ångerrätt och retur

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du tagit emot varan förutsatt att varan är oanvänd. Produkten måste returneras per post inom 14 dagar efter mottagandet i den ursprungliga förpackningen samt i oskadat skick. Vill du utöva din ångerrätt måste du informera oss om detta innan du returnerar ditt paket. Returkostnaderna är du skyldig att betala.

Bifoga även följande [returblankett] med paketet (orderinformation, ditt namn och dina kontaktuppgifter samt bankkontonummer för återbetalning). När varan har mottagits och granskats av oss betalar vi tillbaka det du har betalat, utom returkostnaderna. Om varan har använts förbehåller vi oss rätten att debitera dig för värdeminskningen.  Om du vill returnera en vara efter att du undersökt den ber vi dig kontakta oss direkt.

Ordrar kan avbeställas utan kostnad om de inte har hunnit skickas. Sådana avbeställningar görs genom att ringa oss under vardagar.

Returadress: Lankava Oy, Kauppatie 65, 62200 Kauhava

Undantag från ångerrätten:

Ångerrätten gäller inte

  • i de fall en vara har tillverkats enligt kunds speciella önskemål, som exempelvis vid varpning, när tyger eller garn har klippts enligt kunds önskemål.
  • i de fall då enskilda produkter beställs från tillverkaren eller ändras enligt kunds önskan.
  • Våra färdiga set av trikåtrasor har ingen ångerrätt och på grund av höga fraktkostnader godkänns inte returnering av balar. Uppmärksamma att nyansskillnader och skillnader i tjocklek förkommer.

Reklamation, felaktiga eller skadade varor

I de fall en leverans inte motsvarar din beställning ber vi dig kontakta vår kundtjänst utan dröjsmål. Returfrakten för felaktiga och skadade varor betalas av Lankava. Du måste meddela oss om en retur innan du skickar tillbaka ditt paket.

Mer information om returer och reklamationer hittar du här.


Borttappat eller skadat paket

I de fall en produkt har försvunnit eller skadats under leveransen ber vi dig kontakta oss utan dröjsmål. Om paket som levereras av Posten har skadats under leveransen måste du göra en reklamation till Posten.


Icke uthämtade paket

Underlåtenhet att hämta ut paket är inte detsamma som ånger eller reklamation. Om du inte hämtar ut ditt paket och inte meddelar oss att du önskar ångra ditt köp, debiteras du en avgift på 10,00 €.


Lankavas ansvarsbegränsningar

Lankava Oy ansvarar ej för
- att produkterna i internetbutiken alltid är tillgängliga.
- eventuella publiceringsfel i internetbutikens produktbeskrivningar eller felaktigheter gällande produkternas vikt eller pris.
- inkorrekt information gällande lagerstatus.
- att den faktiska produkten kan skilja sig från bilden som visas på vår hemsida.
- att produkternas färg och utseende kan skilja sig från de färgkartor och bilder som finns publicerade på vår hemsida.  
- någon information som tillhandahålls av tredje part för e-handel.
- eventuella felaktigheter i de kostnadsfria mönster som finns publicerade på vår hemsida.


Företagskunder

Vid fakturering av företagskunder tillämpar vi en giltig företagsprislista och leveransvillkor. Vi hänvisar företagskunder till adressen tukku.lankava.fi. För att få tillgång till webbsidan krävs ett användarnamn och lösenord. Mer information för företagskunder hittar du här.


Integritetspolicy och cookies

Läs mer om vår integritetspolicy.


Kontaktuppgifter

Lankava Oy
Kauppatie 65, 62200 Kauhava
FO-nummer: 0242800-0
Tel. +358 (0)6 4345 500

Copyright © - Lankava